09 Rgp 5 metų vaiko raida
5 metų vaiko raida
Penkiamečiai yra savimi pasitikintys asmenys. Jie yra patikimi ir atsakingi. Penkerių metų amžiaus vaikai žino savo gebėjimus, vertę bendruomenėje. Dažnai yra smalsūs ir nori pradžiuginti suaugusius. Jie mėgsta bendrauti ir žaisti iš karto su keliais vaikais. Paprastai renkasi tos pačios lyties draugus ir yra nepaprastai draugiški. Supranta juokus, linksta žaisti žodžiais, pokštauti. Penkiamečiai supranta žaidimo taisykles, mėgsta žaisti grupelėse, žaisdami nori laimėti, lyderiauti. Jų aplinkinis pasaulis labai įdomus, jie noriai eina pasivaikščioti, tyrinėti aplinką, stebėti.
Šio amžiaus tarpsnio vaikai yra judrūs, pusiausvyra ir koordinacija sparčiai lavėja. Pradeda domėtis mankštos pratimais, sportu. Jiems lengvai sekasi rengtis. Geba peršokti virvę, važinėti dviračiu, stovėti ant pirštų galų. Penkiamečiai gerai valdo teptuką, gali tiksliai rašyti raides ir skaičius.
Pastebime, kad penkerių metų amžiaus tarpsnio vaikams pavyksta susikaupti atliekant patikėtas užduotis. Vystosi sudėtingesnis mąstymas, gebėjimas priimti sprendimus. Vaikas jau gali susikaupęs atlikti užduotį, laikosi taisyklių. Eksperimentuodami ir darydami atradimus, penkiamečiai išmoksta naujų sąvokų. Stebėdami daiktus ir žmones savo aplikoje, jie spendžia problemas. Mąstydami kompleksiškai penkiamečiai naujai gautą informaciją sieja su turima patirtimi. Šio tarpsnio vaikai suvokia spalvos, dydžio ir formos sąvokas. Taip pat geba apibūdinti daiktus pagal du bruožus, pavyzdžiui, spalvą ir formą.
Penkerių metų vaikams būdinga didelė bendravimo įgūdžių pažanga. Jie kalba ne tik sakiniais, bet ir stambesniais žodžių junginiais. Jie vartoja sakinius, kuriuose žodžių eilės tvarka ir tarimas tokie patys kaip ir suaugusiųjų. Užduoda tiesiogiai susijusius klausimus. Šneka sudėtingesniais sakiniais, patys pasitaiso pavartoję ne tą veiksmažodžio laiką.
Penkiamečiai vaikai jau prisimena praeitį. Savo kalboje mini tuos laikus kai buvo mažiukai. Šio amžiaus tarpsnio vaikų paklusnumą kartais keičia „neklaužadavimas”, prieštaravimas.
5 metų raidos gebėjimai
- Geba nuosekliai atpasakoti įvykį, nuosekliai dėsto mintis.
- Gali paaiškinti žodžių reikšmes.
- Daro gramatinių klaidų.
- Bendrauja ir sutaria su bendraamžiais, suaugusiais.
- Supranta susitarimus, stengiasi jų laikytis.
- Skiria spalvas, suranda jas aplinkoje bei pavadina.
- Geba rūšiuoti, klasifikuoti daiktus pagal keletą savybių: formą, dydį, spalvą.
- Pažįsta skaitmenis, raides.
- Sugeba bėgti laisvai įveikdamas kliūtis.
- Pagauna metamą kamuolį, geba šokinėti.
- Išlaiko pusiausvyrą eidamas paaukštinimais.
- Juda ir keičia judesius paisydamas muzikos ritmo.
- Gerai valdo rašymo, piešimo priemones, gali nuspalvinti “neišeinant už ribų”.
- Kopijuoja arba parašo savo vardą.
- Mėgdžioja rašymą, kuria knygas.
- Konstruoja iš smulkių detalių įvairius modelius, fantazuoja.
- Geba savarankiškai nusiplauti rankas, susišukuoti, susitvarko tualete.
- Savarankiškai apsirengia, nusirengia, susitvarko.
- Susitvarko žaislus, nori būti savarankiškas.
Kiekvienas vaikas vystosi individualiai. Reikia laiko norint pažinti kiekvieną vaiką ir įvertinti jo individualius bruožus. Kas tinka vienam, gali visiškai netikti kitam.
Žinios apie vaikų raidą yra svarbiausias dalykas tiek pedagogui, tiek tėvui. Sklandžios raidos stebėjimas sudaro galimybes pamatyti kiekvieno vaiko pažangą ir numatyti tolimesnius darbo būdus.
Svarbus dalykas, kurį reikia žinoti apie vaikus yra požymiai, kuriais jie skiriasi. Nesvarbu, kiek vaikai yra panašūs vienas į kitą savo raida. Kiekvienas Vaikas turi ypatingų interesų, patirties ir savitą pažinimo būdą. Svarbu pagalvoti, kaip padėti vaikams pažinti pasaulį. Pažvelgus į vaikus, visada pamatysime individualius skirtumus. Pavyzdžiui, labai smalsus vaikas ir pietų miego metu randa sau tyrinėjimo objektą. Jo diena pilna eksperimentų. Individualių skirtumų žinojimas padės rasti veiklos būdus, leidžiančius kiekvienam vaikui jaustis patogiai, ir būti pasirengusiam pažinti pasaulį.